|
Uprkos brojnim razlikama, i oni koji
žive u sredinama u kojima je na snazi nacionalistički i oni koji žive
u sredinama gdje vlada etnonacionalistički pogled na svijet imaju nešto
zajedničko, a to je - spremnost da umru i ubijaju za svoj narod
Umrijeti i ubijati za svoj
narod
Grupna identifikacija je primarni uslov
solidarnosti bez koje nema spremnosti da se čine najveće moguće žrtve
za referentnu grupu
Dušan Kecmanović
Veliki broj autora koji se sistematski bavi nacionalizmom
zagovara postojanje dva tipa nacionalizma: izvorni i izvedeni (Hayes,
1928),1 političko-racionalni
i kulturno-mistički (Kohn, 1944),2
na narod usmjereni i na moć usmjereni (Bay, 1950),3"otvoreni"
i "zatvoreni" (Royce, 1982),4
obični i destruktivni (Berke, 1989),5
liberalni i neliberalni (Griffin, 1991),6
građansko-teritorijalni i etničko-geneaološki (Smith, 1991),7
individualističko-građanski i kolektivističko-autoritarni (Greenfeld,
1992),8 demokratsko-benigni
i totalitarno-agresivni (Tirenien, 1993),9
politički i etnički (Nodia, 1994),10
građanski i etnički (Kupchen, 1995).11
Ova distinkcija je u osnovni idealno-tipska, što će reći da se u svakom
konkretnom slučaju nacionalizma nalaze elementi i demokratskog i totalitarnog
nacionalizma, s tim što najčešće prevalira jedan od ova dva osnovna vida
nacionalizma.
Mišljenja sam da bi radi boljeg uzajamnog razumjevanja valjalo prihvatiti
jedinstvene termine za označavanje ova dva tipa nacionalizma. Posljednjih
godina, u publikacijama koje se bave nacionalizmom sve se češće sreće
upotreba termina nacionalizam i etnonacionalizam, kao oznake za
ova dva, u mnogo čemu različita, tipa nacionalizma. (Pojam etnonacionalizam
inaugurisao je Walker Connor12
1994. godine.) Da bi se izbjegli mogućni nesporazumi dobro bi bilo da
se prihvati pojmovno-terminološki par: nacionalizam-etnonacionalizam.
Zanimljivo je da se, u toku posljednjih pola stoljeća, održava ideja o
regionalnoj zastupljenosti dva pojma nacije, kojima bi odgovarala dva
pojma nacionalizma. Tako 1944. godine M. Kohn13
suprotstavlja zapadno-evropski srednje- i istočno-evropskom pojmu nacije,
pri čemu bi prvi bio bliže pojmu političke, a drugi pojmu kulturne nacije.
S. Pejović (1993)14
privatnih ciljeva, udružuju i, po vlastitom izboru, napuštaju zajednicu.
Umjesto toga, na zajednicu se gleda kao na organsku cijelinu, a od ljudi
se očekuje da joj potčine svoje privatne ciljeve i da u njoj svi sarađuju
da bi ostvarili zajednički cilj". J. Hutchinson
(1994)15 takođe smatra
da se u zapadnoj Evropi, s jedne, i srednje- i istočno-evropskim prostorima,
s druge strane, sreću dva tipa nacije: građanski i etnički. Prvi promoviše
autonomnu državu ravnopravnih građana; u drugom je nacija inicijalno koncipirana
kao povijesni i kulturni individualitet "koji se mora sačuvati ili
oživjeti".
Na tragu rečene regionalne distribucije dva osnovna pojma nacije H. Arendt
(1951)16 je mišljenja
da građanskom, to jest zapadno-evropskom pojmu nacije odgovara
tip nacionalizma koji ona naziva šovinizam, dok pojmom tribalni nacionalizam
označava nacionalizam koji se javlja u okviru etničkog pojma nacije, a
to znači na srednje- i istočno-evropskim prostorima.
Razlike i sličnost između nacionalizma i etnonacionalizma
Koja je osnovna razlika između nacionalizma i etnonacionalizma?
Nacionalizam i etnonacionalizam se razlikuju prvenstveno po odnosu prema
pojedincu, s jedne, i naciji, odnosno državi, s druge strane. Nacionalizam
bi da ograniči moć vlasti i obezbijedi građanska prava, individualnu slobodu
i autonomiju. Etnonacionalizam pak stavlja naciju iznad interesa i prava
pojedinca. Prvom su bitni dostojanstvo i sreća pojedinca, drugom moć nacije.
Prvi bi da uspostavi i održi slogu i bratstvo među sunarodnicima, drugi
se divi sili i, prije nego kasnije, dovodi do sukoba među etno-nacionalnim
grupama. Prvi zagovara sreću, drugi žrtvovanje pojedinca. Prvom je cilj
da se pojedinac oslobodi potčinjenosti, robovanja onostranom autoritetu
i afirmiše samopoštovanje pojedinca, drugom da pojedinca potčini takozvanoj
kolektivnoj volji.
Koliko se nacionalizam i etnonacionalizam konceptualno razlikuju, toliko
se razlikuje odnos ljudi prema njima samima i pripadnicima drugih etnonacionalnih
zajednica zavisno od toga da li žive u sredinama u kojima je dominantna
nacionalistička ili etnonacionalistička ideologija. Pa ipak, uprkos brojnim
razlikama, i oni koji žive u sredinama u kojima je na snazi nacionalistički
i oni koji žive u sredinama gdje vlada etnonacionalistički pogled na svijet
imaju nešto zajedničko, a to je - spremnost da umru i ubijaju za svoj
narod. Hoću da kažem da su ljudi, nezavisno od toga da li žive u sredini
u kojoj vlada nacionalističko ili etnonacionalističko poimanje prava i
obaveza pojedinca i pripadajuće etnonacionalne grupe, podjednako spremni
da žrtvuju svoj život i ubijaju radi odbrane interesa svoje nacionalne
zajednice. Nisu li, na primjer, tokom cijelog prošlog vijeka, građani
Francuske i Engleske, zemalja u kojima je na snazi nacionalistički (a
ne etnonacionalistički) koncept, u više navrata, pokazali da su spremni
da ubijaju i umru braneći nacionalne interese Francuske i Engleske, isto
onoliko koliko su tu vrstu spremnosti pokazali Srbi i Hrvati, devedesetih
godina prošlog vijeka, kada su u Srbiji i Hrvatskoj glava i srce ljudi
bili u vlasti etnonacionalističkog (a ne nacionalističkog) pogleda na
svijet. I, što je posebno zanimljivo, i Englezi i Francuzi su ispoljili
rečenu spremnost i onda kada je druga zemlja direktno ugrozila njihovu
teritoriju, kao što je to bio slučaj u Drugom svjetskom ratu, ali i onda
kada teritorije ovih država nisu bile ugrožene, kao što se to desilo,
na primjer, tokom suecke krize ili rata koji su u Vijetnamu, a u dvadesetom
vijeku, vodili Francuzi prije Amerikanaca.
Neko bi mogao da primjeti da spremnost da umru i ubijaju zarad interesa
svoga naroda nije bila onoliko raširena među građanima Engleske i Francuske,
tokom suecke krize i rata u Vijetnamu, koliko je bila među Srbima i Hrvatima,
u toku prve polovine posljednjeg desetljeća dvadesetog vijeka. Riječ bi,
dakle, bila, u slučaju Francuske i Engleske, s jedne, i Srbije i Hrvatske,
s druge strane, o (pretpostavljenom) različitom stepenu raširenosti
spremnosti da se umre i ubija za nacionalne interese, a ne o postojanju
ili nepostojanju takve spremnosti među žiteljima rečenih sredina.
Drugim riječima, u oba slučaja postojanje takve spremnosti je nesporno.
Neko bi takođe mogao da kaže da su, u slučaju sueckog i vijetnamskog rata,
rat vodile vlade Engleske i Francuske, a ne narodi ovih zemalja. Ratove,
međutim, valja primjetiti, uvijek objavljuju i vode kraljevi, vlade i
predsjednici država, a narod - bilo da se radi o (ne)regularnim vojnim
jedinicama ili "širokim narodnim masama" - samo obavlja krvavi
i prljavi posao, koji podrazumijeva svaki rat. Teško je tačno procijeniti
koliko je suecki rat imao podršku engleskog naroda, a vijetnamski francuskog,
kao što se ne može pouzdano reći koliki je broj stanovnika Srbije i Hrvatske
podržavao njihov međusobni rat krajem prošlog vijeka. Jedno je sigurno,
i u slučaju Engleske i Francuske, i u slučaju Srbije i Hrvatske iza rata
su stajale (uprkos protivljenju srpske strane da to prizna) legalno izabrane
vlade tih zemalja, a ratom i u ratu se iskazala spremnost pripadnika pomenutih
naroda da umru i ubijaju za interese svoje nacionalne države, odnosno
etnonacionalne zajednice.
Ovo zajedničko svojstvo žitelja i onih društava u kojima je, prema opšteprihvaćenom
mišljenju, na snazi nacionalistički koncept i onih sredina u kojima je,
u danom istorijskom razdoblju, dominantan etnonacionalistički obrazac,
traži odgovor na pitanje: da li su rečene sredine, osim spremnosti njihovih
žitelja da umru i ubijaju za svoj narod, imale još nešto zajedničko, neku,
da tako kažem, opštiju zajedničku karakteristiku? Jesu, a to je da su
i Engleska i Francuska, i Srbija i Hrvatska, u rečenim periodima, bile
u ratu, u ratnom sukobu.
Ugrožen interes kolektiva
Poznato je da je među-etnički, među-nacionalni sukob neminovan
kada god u jednoj sredini postane dominantan etnonacionalistički pogled
na svijet.17 Ali isto
toliko je tačno da svaka država, nacija ili etnonacionalna grupa poprimi
etnonacionalističke atribute onda kada se, shodno deklarisanom nacionalnom
interesu, druga država, nacija ili etnonacionalna grupa počne da percipira
kao ozbiljna prijetnja (i)li se s njom stupi u ratni sukob. Pri tom, faktički
nije uopšte značajno da li je u državi, naciji ili etnonacionalnoj grupi,
u vremenu prije nego što se počela osjećati ugroženom, vladao nacionalistički
ili etnonacionalistički obrazac odnosa prema vlastitoj i drugoj etnonacionalnoj
grupi, da li je pojam nacije u toj sredini bio bliže pojmu političke ili
pojmu kulturne nacije, građanskom ili etničkom tipu nacije. Drugim riječima,
o tome da u jednoj sredini prevalira nacionalistički a u drugoj etnonacionalistički
koncept može da se govori samo onda kada u tim sredinama vlada mir, odnosno
kada nacionalni interes ne diktira da se druga država, nacija ili etnonacionalna
grupa vidi kao izvor imanentne opasnosti.
Dovoljno je da oni koji su zaduženi da tumače nacionalni interes proglase
da je država, nacija ili etnonacionalna grupa u opasnosti, da je ozbiljno
ugrožena drugim (etno)nacionalnim kolektivom, pa da u njoj etnonacionalistički
obrazac postane dominantan, i to bez obzira na to koliko je u njoj, do
tada, nacionalistički obrazac bio duboko ukorjenjen i široko raširen.
A svi etnonacionalizmi su suštinski isti. Tvrdnja H. Arendtove (1951)18
da je, govoreći psihološki, "glavna razlika između najizrazitijeg
šovinizma (etnonacionalizma u sredini u kojoj je vladao građanski tip
nacije, D. K.) i tribalnog nacionalizma (etnonacionalizma u sredini u
kojoj je vladao etnički tip nacije, D. K.) u tome što je prvi okrenut
prema spolja, tiče se vidljivih duhovnih i materijalnih ostvarenja nacije,
dok je drugi (...) okrenut prema unutra, usredsređen na dušu pojedinca
koju smatra oličenjem opštih nacionalnih kvaliteta", previđa bitna
zajednička svojstva svih etnonacionalizama, u odnosu na koja se čine gotovo
efemernim razlike između etnonacionalizma zapadno-evropskog i istočno-evropskog
tipa, na koje ona ukazuje.
Generički etnonacionalizam u socijalno-psihološkom
smislu
A koje su to bitne zajedničke karakteristike svake konkretne
forme etnonacionalizma? Pažnju ću ograničiti na zajedničke socijalno-psihološke
karakteristike generičkog etnonacionalizma. Kao što sam istakao, bitna
razlika između nacionalizma i etnonacionalizma ogleda se u tome što nacionalizam
i etnonacionalizam zagovaraju različit odnos pojedinca prema državi, naciji
ili etnonacionalnoj grupi - vlastitoj i drugim. Rekao sam takođe da etnonacionalizam
žrtvovanje pojedinca kolektivitetu pretpostavlja njegovoj individualnoj
sreći, da je bezuslovno potčinjavanje sunarodnika takozvanoj kolektivnoj
volji osnovni princip etnonacionalizma. Etnonacionalistička ideologija
je paradigma kolektivističke ideologije u kojoj se, kako ističe L. Greenfeld
(1992),19 kolektiv tretira
kao jedinstveno tijelo; on dobija svojstvo kolektivnog pojedinca koji
ima samo jednu volju, i neko je obično zadužen da je interpretira, da
je tumači. Brojne su socijalno-psihološke implikacije ovog temeljnog
vida odnosa između pojedinca i pripadajućeg kolektiva. One se prije svega
ogledaju u individualnoj lojalnosti nacionalnoj grupi. Ljudi koji osjećaju
i razmišljaju na etnonacionalistički način lojalnost nacionalnoj državi
ili etnonacionalnom kolektivu pretpostavljaju lojalnosti bilo kojoj drugoj
grupi ili pojedincu.20
Poznato je da čovjek, tokom života, naizmjenično i(li) istovremeno, pripada
različitim grupama: porodičnoj (nuklearnoj i proširenoj porodici), grupi
političkih istomišljenika, simpatizera istog sportskog kluba, grupi studenata
sa iste godine, članovima određenog umjetničkog udruženja itd. Nije rijedak
slučaj da dođu u sukob lojalnosti pojedinim grupama zato što svaka od
njih traži od pojedinca različite, ponekad potpuno suprotno usmjerene
aktivnosti. Ljudi pri tom ne mogu da ostanu ravnodušni prema pritiscima
ove ili one pripadajuće grupe, koja traži da se bude lojalan isključivo
ili prije svega njoj. Sva ova problematika višestruke lojalnosti postaje
krajnje ozbiljna kada su posrijedi ljudima posebno važne grupe, čiji su
oni članovi. Pitanje je tada - koje traži brz i nedvosmislen odgovor -
kojoj grupi dati prednost u iskazivanju lojalnosti, kojoj biti prvenstveno
ili više lojalan, nakratko, privremeno ili pak trajno.
U etnonacionalistička vremena ovo pitanje se maksimalno zaoštrava. Tu
više nije riječ o većoj ili manjoj lojalnosti, odnosno o intenzitetu lojalnosti,
nego o tome kojoj će se grupi biti primarno pa i isključivo
lojalan: etnonacionalnoj ili nekoj drugoj. Dilema je, kako ističe A. D.
Smith (1986)21 zapravo
dvojaka - endemijska dilema sadržana u dualizmu koji je u srcu koncepta
nacije i tiče se dva para lojalnosti: lojalnost javno-političkom ili etničkom,
i lojalnost nacionalnom ili ne-nacionalnom.Pitanje
prioriteta lojalnosti etnonacionalnoj grupi ili državnoj zajednici - posebno
u vrijeme preteće ili početne dezintegracije potonje - posebno je pitanje
unutar rečene šire dileme iskazivanja lojalnosti javno-političkom ili
etničkom. Saglašavajući se sa mišljenjem da se usklađivanje etnonacionalne
šarolikosti unutar jedinstvene države vrti oko pitanja usklađivanja dvije
lojalnosti - lojalnosti etnonacionalnoj grupi i državi, odnosno oko toga
koja je od ove dvije lojalnosti jača, W. Connor (1987)22
konstatuje da veliki broj krvavih separatističkih pokreta koji su se pojavili
u posljednje dvije decenije u prvom, drugom i trećem svijetu, "nedvosmisleno
pokazuje da je lojalnost državi gubila bitku, kada god su rečene lojalnosti
došle u nepomirljiv sukob". R. P. Shaw i Y. Wong (1992)23
dijele isto mišljenje, primjećujući da su patrioti, u odnosu na nacionaliste
(tačnije, etnonacionaliste, D. K.) hendikepirani nedostatkom motivacije
koja potiče iz zajedničke kulture i etnosa i, što je čak važnije, nedostatkom,
poštovanja vrijednog, mita o zajedničkom porijeklu. "Uz istovjetne
sve ostale okolnosti, patriotski apeli su manje efikasni od nacionalističkih."
Iz davanja prednosti lojalnosti etnonacionalnoj grupi lojalnosti svim
ostalim grupama, institucijama, pojedincima, itd., kao temeljne odrednice
etnonacionalizma, proizlaze i s njom su usko povezane tri ostale bitne
socijalno-psihološke karakteristike etnonacionalizma. Prvo, vjerovanje
da su članovi vlastite nacije, nacionalne države ili etnonacionalne grupe
u nečem ili u svemu superiorni u odnosu na pripadnike odgovarajućih rivalskih
kolektiva. Drugo, zanemarivanje prava i interesa pripadnika druge nacionalne
države, nacije ili etnonacionalne grupe, praćeno osjećanjem neprijateljstva
prema njima. I treće, vezivanje vlastite individualne sudbine, svog, da
tako kažem, dobra i zla značajno velikog broja članova etnonacionalizmom
zahvaćene nacionalne države, nacije ili etnonacionalne grupe isključivo
za sudbinu, za dobro i zlo njihovog (etno)nacionalnog kolektiva.
Pogledamo li, sada, sve četiri u socijalno-psihološkom pogledu bitne karakteristike
etnonacionalizmom prožetog kolektiva - pretpostavljanje lojalnosti nacionalnoj
državi, naciji ili etnonacionalnoj grupi lojalnosti svim ostalim grupama
i pojedincima; vjerovanje da su članovi vlastite nacionalne države, nacije
ili etnonacionalne grupe vrijedniji od članova odgovarajućih rivalskih
kolektiva; zanemarivanje prava i interesa pripadnika tih rivalskih kolektiva;
vezivanje vlastite individualne sudbine isključivo za sudbinu svoje nacionalne
države, nacije ili etnonacionalne grupe - neće nam biti teško da sve ove
karakteristike identifikujemo među pripadnicima svake nacionalne
države, nacije ili etnonacionalne grupe koja je u otvorenom, prije svega
ratnom sukobu sa drugom nacionalnom državom, nacijom ili etnonacionalnim
kolektivom. Drugim riječima, svaki od rečenih oblika kolektiva zaslužuje
da bude kvalifikovan kao etnonacionalistički u vrijeme kada je
i dok je u ratnom sukobu sa drugom (etno)nacionalnom jedinicom.
U svakoj nacionalnoj državi, naciji ili etnonacionalnoj grupi koja je
u ratu podrazumijeva se, a to znači očekuje se da njeni članovi lojalnost
referentnom kolektivu pretpostave lojalnosti ne samo drugoj nacionalnoj
državi, naciji ili etnonacionalnoj grupi nego i svim ostalim grupama i
pojedincima unutar vlastite ili rivalske države, nacije ili etnonacionalne
grupe. (Poseban je slučaj, kao što sam istakao, kada se sukobi lojalnost
vlastitoj državi i vlastitoj etnonacionalnoj grupi.) Činjenica da uvijek
ima pojedinaca koji, iz bilo kojeg razloga (pacifisti, Jehovini svjedoci,
oni koji vjeruju da njihov kolektiv ne vodi pravedan rat, itd.), odbijaju
da u iskazivanju lojalnosti prioritet dadnu svojoj državi, naciji ili
etnonacionalnoj grupi koja je u ratnom sukobu, ne umanjuje validnost konstatacije
da većina pripadnika nekog od rečenih kolektiva, koji je u sukobu sa rivalskim,
lojalnost tom kolektivu pretpostavlja lojalnosti bilo kojoj drugoj grupi
ili pojedincu. Da nije tako nijedan kolektiv ne bi mogao da vodi rat ili
bi teško mogao da ga vodi. Dobiti ga pak nikako ne bi mogao.
Dalje, za svaki ratni sukob mora da postoji razlog. Oni razlozi koje vlade,
predsjednici država ili kraljevi javno obznanjuju ne moraju da budu i
vrlo često nisu i stvarni, realni razlozi. U svim deklarisanim razlozima
za rat, u prikrivenoj ili razvijenoj formi, sadržana je tvrdnja da je
druga nacionalna država, nacija ili etnonacionalna grupa u nečem manje
vrijedna, nosilac nekih negativnih osobina. Ili potajno želi da pokori
pripadnike našeg kolektiva, ili godinama toleriše diktatora za svog vođu,
ili ima manje demokratije nego što bi trebalo da ima, ili su njeni pripadnici
rasno manje vrijedni, ili pomažu međunarodni terorizam, ili ne znaju da
gazduju u vlastitoj kući onako kako bi, po našem mišljenju, trebalo da
gazduju, ili su nas u nedavnoj ili dalekoj prošlosti eksploatisali i ponižavali,
ili su prijetnja svjetskom miru.
Od zvaničnih, deklarisanih razloga za rat važniji su oni razlozi, tačnije
ona objašnjenja za ubijanje pripadnika drugog kolektiva i uništavanje
njihove imovine koja sebi daju neposredni učesnici u konfliktu. Razlozi
za rat poput onih da on znači borbu za demokratiju, za odbranu svjetskog
mira i slično ratnicima su obično suviše apstraktni i u tom smislu nedovoljni
da bi ubijali druge ljude koji (navodno) žive u nedemokratskom društvu
ili ugrožavaju svjetski mir. Da bi se u punoj mjeri angažovali u ratnom
sukobu - a on praktički uvijek znači uništavanje "žive sile"
protivnika i njegovih materijalnih dobara, i spremnost da se izgubi vlastiti
život - ljudi moraju imati pred očima mnogo konkretniji razlog; na primjer
da će, ne ubiju li protivnika, biti sami ubijeni, da će ih protivnik,
ne unište li ga, primorati da se odreknu njihove vjere i običaja, da će
im oteti ili uništiti ono što su naslijedili ili radom stekli, da će im
protivnik oduzeti prava koja su do sada uživali, i sl.
Što se tiče zanemarivanja prava i interesa pripadnika druge nacionalne
države, nacije ili etnonacionalne grupe kao jedne od bitnih karakteristika
etnonacionalizmom zahvaćenog kolektiva, bez pretjerivanja se može reći
da svaki ratni sukob uključuje više-manje potpuno ignorisanje legitimnih
potreba, prava i interesa pripadnika rivalskog kolektiva. Da je slučaj
obrnut, otvoreni sukobi među nacionalnim državama ili među etnonacionalnim
grupama bili bi rijetki ili ih uopšte ne bi bilo.
Konačno, kada zarate dvije države, nacije ili etnonacionalne grupe, onda
većina pripadnika ovih kolektiva vezuje svoju individualnu sudbinu za
ishod sukoba, a to praktički znači za sudbinu kolektiva, čiji su članovi.
Primordijalna društvenost
Iz rečenog je očigledno da se za svaki kolektiv - bilo
da se radi o državi, naciji ili etnonacionalnoj grupi - koji je, shodno
deklarisanom nacionalnom interesu, u neprijateljstvu ili u otvorenom ratnom
sukobu sa drugim (etno)nacionalnim kolektivom, može reći da je etnonacionalistički.
On, odnosno njegovi pripadnici faktički pokazuju sve socijalno-psihološke
karakteristike koje su tipične za etnonacionalizmom prožete zajednice.
Sada se postavlja pitanje šta je - u mirnodopskim uslovima ili, ako hoćete,
u ne-etnonacionalističkim vremenima - sa spremnošću ljudi da umru i ubijaju
za svoj narod? Zašto se ona - barem kod većine ljudi - ne uočava u sredinama
u kojima je na snazi u rečenom smislu nacionalistički koncept odnosa prema
sebi i drugima?
Da bi se odgovorilo na postavljeno pitanje valja najprije razmotriti ključnu
kategoriju svoj narod. Naime, ljudi otkako je svijeta i vijeka
ubijaju jedni druge - iz ljubomore, iz osvete, iz želje da otmu dobra,
itd. Isto tako, ljudi odvajkada ispoljavaju spremnost da, ako treba, izgube
život da bi odbranili voljene, da bi spasili imovinu, itd. Kada se, međutim,
govori o spremnosti ljudi da umru i ubijaju za svoj narod, riječ je o
spremnosti velikog broja ljudi, pripadnika cijelog jednog naroda, da umru
i ubijaju. Radi se, znači, o masovnoj pojavi, o tome da je istovremeno
izuzetno veliki broj ljudi spreman da umre i ubija u službi jednog jedinog
cilja: odbrane nacionalnog interesa, interesa cijelog naroda.
Pojam narod ovdje valja prevesti - ma koliko su pojmovi "narod"
i "nacija" različiti - pojmovima pripadnici nacionalne države,
nacije ili etnonacionalne grupe. Šta je to, dakle, u svakom
od rečenih kolektiva što, u danom trenutku, čini njegove članove spremnim
da umru i ubijaju za njega?
Da bismo se odgovoru približili treba najprije razmotriti porijeklo i
prirodu kolektiva za koji se ubija i umire, a u odbrani njegovih interesa.
Pojam nacije pokazuje se, naime, ključnim u odgonetanju spremnosti svih
sunarodnika da umru i ubijaju za svoj narod, za svoj nacionalni kolektiv.
Kako tumačite prirodu i porijeklo nacije zavisi od toga da li vam je bliži
konceptualni pristup po kojem je nacija stvorena u pre-modernim vremenima
ili koncept po kojem je nacija nastala u modernim vremenima. Svaki od
ova dva globalna pristupa porijeklu i prirodi nacije sadrži nekoliko više-manje
različitih (autorskih) koncepata koji, u kontekstu ovog rada, mogu da
se zanemare.
Prema pristupu koji porijeklo nacije vidi u modernim vremenima, osjećanje
uzajamne vezanosti ljudi, njihove upućenosti jednih na druge u okviru
jedne nacije rezultat je toga što većina pripadnika te nacije čita manje-više
istu štampu, gleda slične televizijske informativne i dokumentarne emisije,
živi u granicama zemlje sa istim obrazovnim sistemom, razmjenjuje dobra
shodno istim zakonima koji vladaju unutar jedinstvene nacionalne države,
međusobno se odnose shodno istim pravilima o "politički korektnom
ponašanju". Sve rečene okolnosti su uslov postojanja modernih industrijskih
društava i nemaju veze sa oblicima organizacije života i vrstama kolektiva
u kojima su ljudi živjeli u pre-modernim vremenima, prije svega sa etničkim
grupama. Kratko rečeno, moderno vrijeme je stvorilo naciju i nacionalizam.
Vjerovanje pak, koje je rašireno među pripadnicima današnjih nacija ili
nacionalnih država, o tome da svi imaju zajedničko porijeklo, da njihova
jedinstvena kultura i istorija sežu u daleka pre-moderna vremena nije
ništa drugo nego projekcija osjećanja uzajamne povezanosti
ljudi u istoj nacionalnoj državi ili pripadnika iste nacije, osjećanja
koje su stvorili isti oni uslovi i okolnosti koji su doprinijeli formiranju
nacije.24 Sva priča
o zajedničkim precima, o stoljećima ako ne i milenijuma dugoj zajedničkoj
kulturi, jeziku i istoriji je puka tlapnja, mistifikacija. Prema
pristupu koji porijeklo nacije vidi u pre-modernim vremenima, etničko
jezgro je osnova iz kojeg su proizašle nacije, i ono je i dan-danas u
osnovi nacije. Nije, pri tom, bitno da li pripadnici određenog etnonacionalnog
kolektiva imaju iste pretke, da li su stoljećima imali istu istoriju,
kulturu i jezik, što su sve obilježja jednog etničkog kolektiva. Drugim
riječima, nije bitno da li je u realnosti utemeljen način na koji oni
percipiraju sami sebe i način na koji žele da ih drugi percipiraju. Mnogo
je važnije da oni vjeruju i osjećaju
da potiču od nekog mitskog pretka, da su uvijek pripadali istoj kulturnoj
matrici, da su odvajkada govorili istim jezikom i upražnjavali iste običaje.
Upravo takvo vjerovanje držalo je (i drži) ljude iste etničke grupe međusobno
povezane; ono je stvorilo mrežu odnosa među ljudima i osjećanje njihove
uzajamne pripadnosti na kojem je, u moderno vrijeme, izrasla nacija. Bez
takvog jezgra - mitskog ili realnog u smislu objektivno postojećeg, svejedno
- ne bi mogla da se formira nacija.
U kontekstu nijednog od rečena dva pristupa objašnjenju porijekla nacije
nije lako objasniti spremnost današnjih pripadnika jedne nacije, nacionalne
države ili etnonacionalne grupe da umru i ubijaju za nacionalnu "stvar",
spremnosti koja je među sunarodnicima, danas, isto toliko jaka i očigledna
kao i prije stoljeće i po, dva ili tri, kada su formirane najveće nacije
i nacionalne države. Naime, rečena spremnost mogla bi najprije da se veže
za etničku grupu, među čijim članovima postoji osjećanje uzajamne vezanosti
i pripadnosti. U kontekstu objašnjenja porijekla nacije u modernim vremenima,
etnička grupa, međutim, ne figurira kao značajna veličina. Ona istorijski
ne prethodi naciji, a tvrdnje pripadnika današnjih nacija i nacionalnih
država da im zajednički jezik, kultura, istorija i običaji sežu u davna,
vrlo daleka vremena nisu - kao što smo vidjeli - ništa drugo nego projekcija
u prošlost današnjeg osjećanja zajedništva ljudi koji žive u istoj (nacionalnoj)
državi ili pripadnika iste nacije, osjećanja koje je stvoreno zahvaljujući
širokoj pristupačnosti pisane riječi i elektronskih medija istom, što
će reći nacionalnom obrazovnom sistemu, istim, na nacionalno-državnom
nivou definisanim, pravilima razmjene dobara, nacionalnim simbolima i
ritualima.
Što se tiče objašnjenja o pre-modernom porijeklu nacija, koje u etničkoj
grupi vidi (neophodno) jezgro oko kojeg, ili osnovu na kojoj se, u modernim
vremenima, formira nacija, valja podsjetiti da su, danas, osim Japana
i još beznačajno malog broja zemalja, sve ostale nacionalne države - a
ima ih oko dvije stotine - etnički naglašeno heterogene zahvaljujući sve
intenzivnijoj migraciji stanovništva, procesu globalizacije, sklapanju
brakova između etnonacionalno različitih partnera, stvaranju velikih nadnacionalnih,
ekonomsko-političko-socijalnih asocijacija kakva je, na primjer Evropska
zajednica, itd. U takvim sredinama, pozivanje na zajedničko etničko porijeklo
kao princip okupljanja i djelovanja prije vodi građanskom ratu nego motivisanju
ljudi da se bore za nacionalni interes, njihovom podsjećanju na dužnost
da, ako treba, dadnu svoj život i oduzmu život drugima za nacionalnu "stvar".
I to dobro znaju predsjednici i vlade današnjih država, i - osim ako ne
žele da razbiju postojeću nacionalnu državu - strogo se klone apela upućenih
samo jednoj etničkoj grupi.
Prema tome, u kontekstu dva osnovna pristupa objašnjenju porijekla, a
time uveliko i prirode nacije, veze uzajamne pripadnosti i bliskosti koje
postoje među članovima etničke grupe ne mogu da objasne spremnost ljudi
današnjih nacija i nacionalnih država da umru i ubijaju za svoj narod.
Etničke grupe nemaju mnoge karakteristike nacije, odnosno nacionalne države.
One nemaju zajedničku, masovnu javnu kulturu. U etničkim grupama ne postoji
zajednička podjela rada i ekonomsko jedinstvo. One nemaju jedinstven politički
i pravni sistem sa zajedničkim pravima i obavezama svih članova etničkog
kolektiva. Među članovima jedne etničke grupe, međutim,
postoji daleko naglašenija solidarnost nego među članovima nacije,
odnosno nacionalne države.25
A osjećanje velike uzajamne pripadnosti i bliskosti, zajedništva, koje
je u osnovi solidarnosti, neophodan je socijalno-psihološki uslov
da bi ljudi bili spremni da interes grupe ljudi kojima se osjećaju emotivno
bliski i privrženi pretpostave vlastitom interesu, ili da bi njihov vlastiti
interes praktički izjednačili sa interesom referentnog kolektiva.
Očigledno je, dakle, da porijeklo spremnosti žitelja modernih nacija,
odnosno nacionalnih država da - kada to nalaže nacionalni interes - umru
i ubijaju valja potražiti na drugoj strani, izvan etničke grupe i nezavisno
od nje. Bez obzira na zajedničku javnu kulturu, zajedničke mitove i istorijska
sjećanja, moderne nacije i nacionalne države su suviše heterogene u pogledu
broja intimnih, privatnih kultura (etnokultura) njihovih članova i manjkaju
onaj intenzitet solidarnosti među članovima, koji je karakterističan za
etničke kolektive, da bi same po sebi mogle da pruže prihvatljivo objašnjenje
porijekla spremnosti većine njenih pripadnika da dadnu život i ubiju kada
nacionalni interes to od njih traži.
Mišljenja sam da se rečena spremnost, koja je osnovni predmet ovog teksta,
može najprije da objasni fenomenom grupne (ne nacionalne ili etničke!)
identifikacije. Tačnije, grupna identifikacija je primarni uslov solidarnosti
bez koje nema spremnosti da se čine najveće moguće žrtve za referentnu
grupu. Riječ je zapravo o primordijalnoj društvenosti
koja se ogleda u sklonosti čovjeka da se identifikuje sa grupom i da favorizuje
grupu sa kojom je emocionalno povezan.
Ljudske grupe su primordijalne u tom smislu što je čovjek uvijek bio član
neke grupe. Omanje družine ljudi bile su osnovne jedinice socijalne organizacije
u toku nekih tri do četiri miliona godina evolucije hominida, sve do posljednjih
deset do dvanaest hiljada godina, kada su dopunjene
ili zamjenjene većim organizacionim jedinicama, kao što su gradovi, plemena,
etničke grupe, nacije, države (Stern, 1995).26
Nije teško pretpostaviti da je među članovima prvobitnih družina vladao
visok stepen uzajamne bliskosti i privrženosti, u mjeri u kojoj
su predstavljale neku vrstu proširenih porodica, čiji je opstanak, između
ostalog, zavisio od toga koliko su se članovi držali jedan drugog. Uzajamna
privrženost i solidarnost bile su princip preživljavanja, i one su najviše
dolazile do izražaja kada je družina bila ugrožena - prirodnim nepogodama,
divljim životinjama ili drugim više-manje sličnim družinama. Prvobitna
družina (horda) bila je jedina grupa kojoj je pojedinac pripadao. Kasnije,
u procesu usložnjavanja društvenog života, rastao je broj socijalnih grupa,
čiji je pojedinac član, istovremeno ili naizmjenično. Lojalnost tim različitim
grupama obično se ne isključuje. Hoću da kažem da najčešće ne postoji
sukob lojalnosti referentnim kolektivima, kao što i solidarnost sa članovima
jedne grupe u najvećem broju slučajeva nije u sukobu sa solidarnošću sa
članovima neke druge grupe. Ako do takvog sukoba nekada i dođe, ako, dakle,
dođe do onoga što se naziva konflikt interesa, pojedinac obično napušta
jednu od grupa - po vlastitom izboru i odluci. Rjeđe iz nje biva ekskomuniciran.
U etnonacionalistička vremena, odnosno onda kada tumači nacionalnog interesa
proglase da je nacija, nacionalna država ili etnonacionalna grupa u opasnosti,
lojalnost većem broju kolektiva ustupa mjesto lojalnosti samo jednom entitetu
- lojalnosti odgovarajućem nacionalnom kolektivu. Istovremeno, solidarnost
sa članovima različitih grupa transformiše se u prioritetnu ako ne i isključivu
solidarnost sa članovima nacionalnog kolektiva. Ne bih rekao (mada ima
i takvih mišljenja) da je regresija karakteristika etnonacionalističkih
vremena - a takva vremena, vidjeli smo, nastupe uvijek kada je nacionalna
grupa ugrožena, bilo da je takva percepcija njenih lidera ili da je ona
objektivno ugrožena, odnosno kada je u ratu sa drugom nacionalnom državom.
Radi se naprosto o reaktiviranju primordijalne društvenosti, osjećanja
maksimalne solidarnosti sa članovima jednog jedinog, u ovom slučaju nacionalno-državnog
ili etnonacionalnog kolektiva, praćenog spremnošću da se za njega umre
i ubija. Pri tom se takva spremnost doživljava kao direktna funkcija i
ličnog i kolektivnog preživljavanja. Naime, u etnonacionalistička
vremena, kao što sam istakao, dolazi do maksimalnog vezivanja vlastite
individualne sudbine za sudbinu nacije. Individualna sudbina se ne vidi
izvan sudbine nacije.
Primordijalna društvenost se reaktivira na različite načine. Na primjer,
sunarodnicima se sugeriše da stradaju danas, kao što su stradali u ranija
vremena, samo zato što nose određeno ime, što pripadaju toj i toj etnonacionalnoj
grupi ili državnoj zajednici, što ispovjedaju određenu vjeru. Time ih
se želi ubjediti da je njihov (etno)nacionalni kolektiv homogen i jedinstven.
Drugim riječima, sve se ogromne razlike koje postoje među sunarodnicima,
pojedincima, pripadnicima jedne nacije ili nacionalne države poništavaju,
brišu: svi su oni isti, svi kao jedan, jedan kao svi. Osim toga, time
što im se kaže da stradaju zato što nose određeno ime prenosi im se uvjerenje
da su oni posebni, izuzetni, i da dijele sudbinu svih koji nose isto ime.
Time što je neko Njemac ili Hrvat, Francuz ili Srbin, Bošnjak ili Slovenac,
on(a) se razlikuje od svih onih koji ne nose to ime, a isti(a) je sa svima
koji ga nose. Dalje, u političkoj (a posebno ratnohuškačkoj) retorici
etnonacionalni identitet se simbolički vezuje za porodicu,27
bazičnu grupu za koju je pojedinac obično najjače emotivno vezan. Svi
članovi (etno)nacionalnog kolektiva se tretiraju kao da su članovi jedne
jedinstvene velike porodice i, shodno tome, i oslovljavaju ("braćo",
"sestre", "naša braća", i sl.), uz obilato korišćenje
metafora koje treba da sugerišu krvno srodstvo svih članova referentnog
kolektiva ("sinovi Bosne", "hrvatska krv", "majka
domovina" i sl.). Pribjegava se i personalizaciji cijele nacionalne
države, pa se tako govori o ponosu i dostojanstvu nacionalne zajednice,
o njenom sjećanju, njenoj spremnosti da prašta ili da ne prašta i sl.
Ako se, uz to, ima na umu da se informativni prostor zatvara prema svim
vijestima i tumačenjima koja nisu "nacionalno korektna", koja
ne služe širenju "istine o naciji", jasno je da se,
u etnonacionalistička vremena, stvaraju izuzetno pogodni uslovi za reafirmaciju
primordijalne društvenosti, za koju je karakterističan
visok stepen unutar-grupne kohezije i vladavina principa bratimljenje
prema unutra-neprijateljstvo prema spolja.
Sklonost prema pripadnicima vlastite grupe i osjećanje odbojnosti pa i
neprijateljstva prema onima koji potiču iz drugih grupa bitan su dio fenomena
primordijalne društvenosti. O tome koliko daleko može da ide antagoniziranje
"naše" i grupe "onih drugih" dosta ubjedljivo govori
pojam "vještačkog stvaranja nove vrste" (pseudospeciation;
species=vrsta), koji je uveo psihoanalitičar
Erik Erikson (1966),28
želeći njime da označi pojavu kada ljudi članove drugih grupa, uključujući
i etnonacionalnih, tretiraju kao da su članovi druge vrste. "Čovjek
je", piše Erikson, "evoluirao (bilo kojom vrstom evolucije i
iz bilo kojih adaptivnih razloga) u lažne vrste, na primjer, plemena,
klanove, klase, i tako dalje, čiji se članovi ponašaju kao da su posrijedi
posebne vrste, stvorene na početku vremena po želji Svemogućeg".
Štaviše, svaka od ovih grupa njeguje ne samo "osjećanje posebnog
identiteta, već i ubjeđenje da jedino ona, to jest, njeni pripadnici imaju
humani identitet".
Prisvajanje pak humanog identiteta samo za svoju grupu neminovno ishodi
dehumanizacijom "onih drugih". Tako se spremnost da se položi
život u odbranu jedinstvenog humanog identiteta vlastite grupe i da se
sa lice zemlje uklone oni koji takav identitet nemaju, i stoga pripadaju
drugoj, to jest neljudskoj vrsti, pokazuje kao uveliko prirodna, razumljiva
i opravdana.
|
Autor je doktor nauka,
psihijatar i profesor univerziteta
|
Objavljivanje ovog ogleda je prema projektu "Put Srbije
k miru i demokratiji" koji Republika
realizuje u saradnji s Fondacijom "Hajnrih Bel"
1 Hayes, C. (1928),
Two varieties of nationalism, original
and derived. Proceedings of the Association of history teachers of the
Middle States and Maryland, 26: 70-83.
2 Kohn, H. (1944), The
idea of nationalism. A study of its origin and background, New
York, Macmillan.
3 Bay, Ch., Gullvag, I., Ofstad, H.,
Tonnessen, H. (1950), Nationalism. A study
of identifications with people and power. I. Problems and theoretical
framework, Oslo, Institute for social research.
4 Royce, A. P. (1982), Ethnic
identity. Strategies of diversity, Bloomington, Indiana university
press.
5 Berke, J. H. (1989), The
tyranny of malice, London, Simon and Schuster.
6 Griffin, R. (1991), The
nature of fascism, New York, Routledge.
7 Smith, A. D. (1991), National
identity, Harmondsworth, Penguin books.
8 Greenfeld, L. (1992), Nationalism.
Five roads to modernity, Cambridge (Mass.), Harvard university
press.
9 Tehranian, M. (1993), "Ethnic
discourse and the new world disorder (u originalu: dysorder): A communitarian
perspective". In C. Roach (ed.), Communication
and culture in war and peace, Newbary Park, Sage.
10 Nodia, G. (1994), "Nationalism
and democracy". In L. Diamond and M. Plattner (eds.), Nationalism,
ethnic conflict and democracy, Baltimore, John Hopkins university
press.
11
Kupchan, Ch. (1995), "Introduction: Nationalism resurgent".
In Ch. Kupchan (ed.), Nationalism and nationalities
in the new Europe, Ithaca and London, Cornell university press.
12
Connor, W. (1994), Ethnonationalism. The quest
for understanding, Princeton (NJ), Princeton university press.
13
Vidjeti 2.
14
Pejović, S. (1993), Institutions, nationalism,
and the transition process in eastern Europe, Social philosophy
and policy, : 65-78.
15
Hutchinson, J. (1994), Modern nationalism,
London, Fontana.
16 Arendt, H. (1951), The
origins of totalitarianism, New York, Harcourt.
17 Vidjeti Howard, M. (1991), The
lessons of history, Oxford, Oxford university press; Brown, M.
E. (1993), "Causes and implications of ethnic conflict". In
M. E. Brown (ed.), Ethnic conflict and international
society, Princeton (NJ), Princeton university press; Jabrie, V.
(1993), Discourse on violence. Conflict analysis
reconsidered, Manchester and New York, Manchester university press;
Van Evera S. (1995), "Hypotheses on nationalism and war". In
Ch. Kupchan (ed.), Nationalism and nationalities
in the new Europe, Ithaca and London, Cornell university press,
i dr.
18 Vidjeti 16.
19 Vidjeti 8.
20 Vidjeti Kecmanović D. (1999),
Psihopolitika mržnje, Beograd, Prosveta.
21 Smith, A. D. (1986), The
ethnic origins of nations, Oxford, Blackwell.
22 Connor, W. (1987), "Ethnonationalism".
In M. Weiner and S. P. Huntington (eds.), Understanding
political development, Boston, Little Brown.
23 Shaw, R. P., Wong, Y. (1992),
"Nationalism and patriotism in the evolution of human warfare",
Canadian review of studies in nationalism,
19: 139-149.
24 Seymour,
M. Couture, J., Nielsen, K. (1996), "Questioning the ethnic/civic
dichotomy". In "Rethinking nationalism", Canadian
journal of philosophy, Supplementary volume,
22.
25 Vidjeti Smith, A. D. (1991), National
identity, Harmondsworth, Penguin books, i
Smith, A. D. (2001), Nationalism,
Cambridge, Polity.
26 Stern, P. C. (1995), "Why
do people sacrifice for their nations?" In J. L. Comaroff and P.
C. Stern (eds.), Perspectives on nationalism
and war, Amsterdam, Gordon and Breach publishers.
27 J. A. Fishman (1977), "Language
and ethnicity". In H. Giles (ed.), Language,
ethnicity and intergroup relations, London,
Academic press, navodi nekoliko implikacija uvjerenja da su svi ljudi
jedne nacije ili etnonacionalnog kolektiva zapravo jedna velika porodica,
to jest da su srodni~ki povezani. (1) Srodni{tvo je osnova osje}anja povezanosti
sa svojim rodom, sa "svojima", (2) srodni{tvo je osnova solidarnosti
sa "svojima" u te{kim vremenima, (3) imati srodnike zna~i imati
pravo da ra~una{ na njihovu pomo} kada ti je potrebna, (4) uzajamna povezanost
i me|uzavisnost srodnika daje njihovim odnosima duboko moralne konotacije
obaveze, i (5) iskustvo pripadnosti desetinama i stotinama, pro{lih i
budu}ih, generacija "istorodnih" poma`e ljudima da se, metafori~ki
govore}i, uzdignu iznad vremena i da u neprekinutom kontinuitetu trajanja
dosegnu samu vje~nost.
28 Erikson, E. (1966), "Ontogeny
of ritualization". In R. M. Lowenstein et al. (eds.), Psychoanalysis
- A general psychology, New York, International
university press.
|
|
 |
|